Pilates bij rugklachten

De redenen waarom men voor Pilates kiest zijn erg divers. Zo hebben sommigen als doel soepeler te worden of gewicht te verliezen, terwijl anderen van hun rugpijn af willen komen. Maar werkt Pilates tegen rugpijn en andere rugklachten?

Verschillende soorten rugklachten

Veel mensen hebben rugklachten, maar het gaat lang niet altijd om dezelfde klachten. Zo heeft de ene last van zijn onderrug, terwijl een ander juist pijn ervaart bij de schouderbladen. Anderen hebben een probleem met hun ruggenwervels, zoals een vergroeiing of een andere aandoening. Pilates kan veel mensen helpen, maar helaas niet iedereen. Zo wordt een vergroeiing niet verholpen, en kunnen sommige klachten erger worden door het doen van bepaalde oefeningen zonder toezicht.

Heb je last van je rug omdat je verkeerd en / of veel op je bureaustoel zit, in de schoonmaakbranche werkt of ander fysiek werk doet? Dan is de kans groot dat je dankzij Pilates je rugpijn kunt verminderen.

De rugklachten die Pilates kan helpen genezen of voorkomen

Diverse onderzoeken wijzen uit dat Pilates vooral bij lage rugpijn een positief effect kan hebben. Al is het resultaat afhankelijk van de oorzaak van het probleem. Heb je een aandoening of vergroeiing? Lees dan het laatste stukje van dit artikel waarin we je hier meer informatie over geven.

Vooral mensen die in het dagelijks leven weinig bewegen zullen meer kans hebben op goede resultaten. Je spieren en wervelkolom moeten namelijk in beweging blijven om goed te functioneren. Te veel zitten of staan in dezelfde houding kan voor klachten zorgen, en dit kun je voorkomen en / of verhelpen dankzij Pilates.

Waarom Pilates goed is voor mensen met rugklachten

Het feit dat iedereen aan Pilates kan doen, ook mensen die nooit sporten of overgewicht hebben, is één van de redenen waarom de sport of beweegmethode zo populair is. Tuurlijk, in het begin is het wennen en misschien wel een beetje moeilijk, maar je krijgt al snel de smaak te pakken. Daarbij is het iets wat je thuis kunt doen. Vergeet het dure abonnement van de sportschool en de regenachtige dagen waarop je jezelf moet pushen om de deur uit te gaan. Trek comfortabele kleren aan en rol je Pilatesmat uit in je huiskamer.

Pilates is ideaal voor de meeste mensen die last hebben van rugklachten. Beginnen met sporten als je last hebt van je rug voelt misschien wat onwennig, en daarom is een laagdrempelige sport als Pilates zeer geschikt.

Je volgt je eigen ritme en leert naar je lichaam te luisteren. Voelt iets niet goed? Pas de oefening dan aan. Beetje bij beetje worden je spieren sterker en worden de oefeningen makkelijker. Door het trainen van alle grote spieren in je lichaam, zonder gebruik te maken van halters en andere gewichten, vind je in de meeste gevallen een betere balans en stabiliteit. Ook je houding kan erdoor verbeteren, wat nieuwe rugpijn kan helpen voorkomen.

Hoe vaak moet je Pilates doen om van je rugklachten af te komen?

De meeste mensen zullen (bijna) dagelijks Pilates moeten doen om van de klachten en pijn af te komen. Vooral wanneer het gaat om pijn door een verkeerde houding is het belangrijk je rugspieren regelmatig te trainen. Uiteraard moet je ook goed op je houding letten wanneer je achter je bureau zit, schoonmaakt of ander lichamelijk werk doet.

Elke dag naar de sportschool gaan om Pilates te doen, daar heeft bijna niemand tijd voor (of zin in). Daarom is online Pilatesles ideaal. Krijg je tijdens het werken aan je bureau een stijve nek of pijnlijke rug? Rol je mat uit en bekijk één van de online Pilateslessen. Zo kun je met een ontspannen lichaam en hoofd weer aan het werk gaan na je korte Pilatespauze.

Welke Pilates oefeningen werken het best tegen rugpijn?

Je bent misschien geneigd om enkel oefeningen te kiezen waarbij je je rug duidelijk gebruikt. Maar dat is niet de beste manier om van je rugklachten af te komen. Wij van Pilates24seven raden je dan ook aan om voor een grote diversiteit aan oefeningen te gaan. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je beenspieren sterker worden zodat er minder druk op je rug komt te staan tijdens het wandelen.

Het voordeel van Pilates is dat je op een hele simpele manier al je spieren traint. Zo kan het zijn dat je een oefening doet waarbij je vooral je armen gebruikt, terwijl ook je rug wordt getraind.

De rugklachten waarbij het beoefenen van Pilates is afgeraden

Wij van Pilates24seven zijn natuurlijk geen dokters, en weten niet precies wat er met je rug aan de hand is. Als jouw arts of fysiotherapeut zegt dat je bepaalde bewegingen niet mag doen, of dat sporten afgeraden is, moet je hier uiteraard naar luisteren. Zo is het bij een hernia in veel gevallen afgeraden om aan Pilates te doen.

Pilates helpt veel mensen die rugklachten of rugpijn hebben, maar helaas is het geen wonderoplossing.

Weet je niet zeker waarom je rugpijn hebt? Maak dan een afspraak bij je huisarts of fysiotherapeut om dit te bespreken. Ook na een operatie is overleg met je chirurg of behandelend arts essentieel. Zegt je arts dat bewegen en sporten geen extra risico met zich meebrengt, dan ben je van harte welkom om samen met ons dit Pilatesavontuur aan te gaan!

psst.. Wist je ook dat we een complete Pilates beginnerscursus aanbieden