Als je ook maar een beetje interesse in sport & gezondheid hebt, heb je vast wel eens iets gehoord over Pilates. Op de sportschool maar ook op dansscholen wordt deze workout steeds vaker aangeboden. Misschien wil je het ook wel graag uitproberen maar weet je eigenlijk niet wat het precies is en of het wel geschikt is voor jou. Lees verder om meer te ontdekken over wat Pilates is, waar het vandaan komt en waarom deze razend populaire oefeningen zo goed zijn voor je gezondheid.



Klassiek Pilates

Klassiek Pilates is een trainingsmethode die zich richt op het versterken van het hele lichaam met nadruk op je ‘core’ ofwel je romp of kern. Je kern bestaat uit de spieren rondom je rug, buik en bekken, en door deze te versterken en stabieler te maken wordt je hele lichaam soepel, sterk en fit.

De oefeningen worden met name uitgevoerd op een mat, meestal in een groep. In meer gevorderde groepen worden ook hulpmiddelen gebruikt zoals een fitness bal. Houding, coördinatie, balans, flexibiliteit en ademhaling spelen een belangrijke rol bij Pilates en er wordt veel aandacht besteed aan de verbinding tussen lichaam en geest.

Hierdoor wordt niet alleen je lichaam sterker, maar verbetert ook je algehele gezondheid. Pilates heeft overeenkomsten met yoga, maar is intensiever omdat het zich meer richt op spierspanning en kracht, terwijl yoga een meer spirituele ervaring is waarbij de nadruk vaak ligt op ontspanning.

Hoe is het ontstaan?

Pilates is ontwikkeld door een timmerman en gymnast genaamd Joseph Pilates uit Duitsland. Toen hij in Engeland woonde, bedacht hij een oefeningen programma voor soldaten met blessures. Aan het begin van de 20e eeuw emigreerde Joseph Pilates naar Amerika en opende de eerste pilates studio in New York. Oorspronkelijk werd deze oefeningsvorm ‘the art of contrology’ genoemd, omdat Joseph Pilates erin geloofde dat je met je geest controle kunt krijgen over het functioneren van je hele lichaam.

De oefeningen zijn dan ook uiterst geschikte voor atleten, dansers en andere sporters die moeten herstellen van een blessure om weer in vorm te komen. Over ter wereld gebruiken nu ook fysiotherapeuten de pilates methode als aanvulling op hun behandeling.

Joseph Pilates geloofde dat geestelijke en fysieke gezondheid sterk met elkaar verbonden zijn. Bij Pilates is concentratie en bewuste ademhaling belangrijk en daarom wordt er bij deze trainingsmethode meestal geen muziek gebruikt.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen

Klassiek Pilates kan als milde kracht training worden toegepast of als intensieve workout. Je begint met oefeningen op de mat waarbij je gebruik maakt van je eigen lichaamsweerstand, en er worden soms ook handgewichten gebruikt. Het is geschikt voor zowel beginners als ervaren sporters, omdat je het niveau kan opbouwen. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen?

Verbetering van je houding – De bewegingen die je maakt, beginnen bij de kern van je lichaam en dat heeft effect op je hele lichaam. Met elke activiteit krijg je meer kracht en balans. Hierdoor wordt je houding verbeterd, en zal je daardoor ook minder rugklachten ervaren.

Sterke en getoonde spieren – Omdat je spieren aanspant die je gewoonlijk niet gebruikt, zal je in het begin spierpijn hebben maar uiteindelijk merk je dat je spierspanning verbeterd. Dit is vooral goed voor oudere mensen. Een groot voordeel is dat je een sterkere core zult krijgen door de nadruk die op de core ligt. Ook zullen je benen en billen sterker en strakker worden.

Flexibiliteit – Een ander voordeel is dat je flexibiliteit langzaam toeneemt. Dit is zeer belangrijk in het voorkomen van blessures als je bijvoorbeeld valt. Ook de soepelheid van je gewrichten neemt toe, dit is vooral een groot voordeel als je last hebt van artritis.

Balans – Verder verbetert ook je balans, omdat je je meer bewust wordt van hoe je lichaam beweegt en presteert. Niet alleen je lichamelijke balans, maar ook het evenwicht tussen je geest en je lichaam zullen verbeteren.

Afvallen – Pilates zelf is geen cardio workout, maar als je het combineert met een gezond dieet en regelmatige beweging zoals wandelen, zwemmen of fietsen zal je ook afvallen en een strakker lichaam krijgen.

revalidatie – Pilates is een effectieve behandeling voor het herstel van blessures, na een heupoperatie en voor aandoeningen zoals chronische nek- of rugpijn, ms, fibromyalgie en scoliose.

Minder stress – Wanneer je bezig bent met de oefeningen zal je minder nadenken over alle dagelijkse bezigheden en verantwoordelijkheden die je gewoonlijk bezighouden. Je bent meer gericht op je bewegingen en ademhaling, en dat is een geweldige manier om te ontspannen. Over het algemeen zal je je beter en minder gestrest gaan voelen.

Als het een tijd geleden is dat je gesport hebt, ouder of zwanger bent, of als je gezondheidsproblemen hebt, is het verstandig eerst contact op te nemen met je huisarts voordat je aan Pilates begint. Als je last hebt van een hernia, osteoporose, een te hoge of te lage bloeddruk ga dan alleen Pilates doen bij een gecertificeerde instructeur en na goedkeuring van je specialist.

Online Pilates

Misschien wil jij graag je lichaam en spieren versterken en met Pilates gaan beginnen, maar ga je liever niet de deur uit. Of je bent niet echt het type dat op de sportschool in een groep oefeningen wil gaan doen. Of je hebt een druk gezin met kinderen. Hoewel Pilates volgen in de sportschool heel waardevol kan zijn, is voor velen online pilates een ideale oplossing.

Het enige wat je eigenlijk nodig hebt om te beginnen, is een computer, tablet of telefoon met internetverbinding, comfortabele kleding en een (yoga)mat om op de vloer te leggen. De meeste oefeningen voer je namelijk uit op een mat. Je zult verschillende posities leren en je gaat werken tegen de zwaartekracht en je eigen gewicht in. Daarom heb je verder geen apparaten nodig.

Het is belangrijk dat je de oefeningen op de juiste manier aanleert door een ervaren Pilates instructeur die je precies laat zien hoe het moet en waar je moet beginnen. Schrijf je daarom in bij een officiële online cursus.

Ben je enthousiast geworden en wil jij ook aan de slag voor een flexibel, sterker en strakker lichaam, meldt je dan aan voor een online pilates cursus!

psst.. Wist je ook dat we een complete Pilates beginnerscursus aanbieden